Hur fungerar GI-metoden?

GI-metoden fungerar som så att man genom att hålla rätt på matens värde med hjälp av ett glykemiskt index så kan man äta mat och livsmedel som höjer eller sänker kroppens blodsocker värde. Högt blodsockervärde innebär att kroppen snabbare tar upp kolhydrater samtidigt som man producerar med insulin, lågt blodsockervärde gör att kroppen tar upp kolhydraterna långsammare. Genom att äta kost med långsamma kolhydrater så leder detta till en längre tids mättnadskänsla vilket gör att man undviker småätande mellan måltiderna och samtidigt så går man ned i vikt.

Varför använda GI-metoden
GI-metoden lämpar sig väl för de flesta personer och i olika situationer. Det är en utmärkt diet för diabetiker då dieten hjälper diabetikern att upprätthålla bra blodsockervärden. Men dieten är även värdefull för personer som tränar hårt och som vill ha en balanserad kost som hjälper till att bygga muskler och förbränna fett.

De flesta som väljer GI-metoden vill dock gå ned i vikt och då fungerar GI-metoden bättre än många andra metoder för att gå ned i vikt. Viktnedgången sker inte så snabbt som den gör med exempelvis LCHF metoden men däremot så blir den oftare bestående, dels genom att man sakta går ned i vikt vilket gör att kroppen och kroppens organ hinner anpassa sig till viktnedgången och dels genom att den kost man äter tilltalar de flesta vilket leder till att det är lättare att hålla sig till dieten.

Fördelar och nackdelar med GI-metoden
Det finns många fördelar med att hålla en diet med hjälp av GI-metoden samtidigt som nackdelarna är relativt få.

Fördelar…
- Risken för hjärt och kärlsjukdomar minskar
- Man orkar mer samtidigt som det är en bra kost när man vill bygga upp styrka och muskler när man tränar
- Minskade kolesterolvärden
- Man kan äta sig mätt och slipper hungerkänslor mellan måltiderna
- Förbättrade blodsockervärden
- Man går ned i vikt på ett hälsosamt sätt vilket innebär långsam men bestående viktminskning
- Många restauranger server mat enligt GI-metoden
- Det finns en stor mängd livsmedel som har dykt upp sista åren som enbart är framtagna för GI-metoden

Nackdelar…
- Det finns kaloririka och feta livsmedel med lågt GI värde vilket gör att man kan missta sig på vilka livsmedel som är nyttiga, vilket leder till viktuppgång istället
- Att övergå till en diet enligt GI-metoden kan vara svårt inledningsvis vilket gör att man behöver viss disciplin och lite stöd på vägen så att man inte fuskar
- Att bara äta mat med lågt GI värde kan få motsatt effekt. Man behöver även kombinera maten med så kalla GI-vänliga livsmedel för att upprätthålla bra resultat