Varför en GI-diet?

Förklaring till varför man ska genomföra en GI-diet

12 skäl till att gå över till en GI diet

Det finns många skäl att gå över till en GI-diet, bland annat för att maten är mycket god och mättande samtidigt som den är hälsosam och ger krafter så man orkar med. Dessutom finns möjlighet att prova på ett stort antal maträtter och exotiska livsmedel som man annars aldrig haft en tanke på att äta.

Nedan anger vi 12 skäl till att gå över till en GI diet…

1. Bra blodsockervärden
Genom en GI diet ger man kroppen bra blodsockervärden. Den balanserade mängden av långsamma kolhydrater ger kroppen kraft och ork samtidigt som den förebygger olika kärlsjukdomar.

2. Risken att drabbas av cancer minskar
Cancerceller använder socker som sin främsta energikälla. Det innebär att intag av snabba kalorier ökar riskerna för cancer medan ett intag av långsamma kalorier minskar risken att drabbas av cancer. Studier visar att personer med högt blodsockervärde oftare riskerar att drabbas av elakartade tumörer.

3. Problem med ägglossning kan försvinna
För hög produktion av insulin, vilket sker vid intag av snabba kolhydrater, kan påverka äggstockarna att producera det manliga könshormonet testosteron. För mycket testosteron kan påverka och skapa problem med ägglossningen.

4. Undvik hjärtbesvär
Socker och snabba kolhydrater är farligt för hjärtat. De allra flesta som drabbas av hjärtbesvär har för högt blodsockervärde. Ett intag av socker och mjölprodukter som bland annat godis, kaffebröd, smörgåsar och läskedrycker är farligare för hjärtat än om man äter fet mat. En GI diet skapar de allra bästa förutsättningarna för att undvika hjärtbesvär.

5. Viktnedgång
Genom att låta kroppen förbränna fett istället för att lagra fett samtidigt som man slipper hungerkänslor så kommer det att leda till att man går ned i vikt.

6.  Undvik apelsinhud
Högt blodsockervärde leder till att blodkärl och kroppens bindväv klibbar ihop sig. Detta kan leda till att kroppens hud blir mindre elastisk vilket kan ge upphov till apelsinhud.

7. Lugn och fungerande mage
Med en GI diet får magen tillgång till bra kolhydrater och mycket fiber vilket ger en lugn och fungerande mage. För stort intag av snabba kolhydrater kan leda till att tarmbakterierna blir övermättade.

8. Slipp hunger och suget efter sötsaker
Genom att man med en GI diet alltid kan äta sig mätt och känna en längre mättnadskänsla så slipper man känna sug efter sötsaker mellan måltiderna. Dessutom orkar man mer och samtidigt leder det till en naturlig viktnedgång.

9. Bränn fett och bygg muskler
Att efter en GI diet innebär att man får i sig rätt typ av kolhydrater vilket hjälper kroppen att förbränna fett istället för att lagra fett. Rätt kolhydrater ger också bra förutsättningar att bygga muskler.  Bara genom att byta ut snabba kolhydrater till långsamma kolhydrater kan man förbränna flera hundra kalorier extra per dygn.

10. Må bättre
Med en GI diet så mår man mycket bättre, känner sig mycket mer hälsosammare och orkar betydligt mer. Utöver att man förebygger sjukdomar och går ned i vikt så får man även balanserade blodsockervärden vilket förebygger bland annat fetma och diabetes.

11. Nya smakupplevelser
En GI diet innehåller många spännande maträtter som är i många fall är riktigt goda. Genom att gå över till en GI diet kommer en helt ny värld öppna sig med massor av smakupplevelser.

12. GI diet finns överallt
Idag serverar massor av restauranger mat baserat på GI diet. Samtidigt kan man hitta både livsmedel och godsaker som framtagit speciellt för GI diet. Det innebär att man kan fortsätta sin GI diet även när man inte är hemma eller på resande fot.