Praktiska råd

Praktiska råd om GI-dietenNär man står inför beslutet att byta kost och övergå till en diet enligt GI-metoden så krävs det en omställning av ens matvanor och inköp. Det handlar inte direkt om några drastiska åtgärder men det är ändå en omställning av sitt mat-beteende som kräver viss planering och en smidig övergång.

Om man ska börja leva efter GI-metoden så bör man ha rätt förutsättningar från början. Det är viktigt att man sätter upp ett mål när man ska börja och inför den dagen rensa ut godsaker och andra livsmedel som absolut inte hör hemma i en GI diet.

När man sedan ska börja med inköpen av mat och livsmedel så kan man utgå från de tidigare inköpsrutinerna men sätta sig ned och titta igenom vilka livsmedel som man bör byta ut mot GI-vänliga livsmedel. Vitt bröd kan ersättas med rågbröd, potatisen kan ersättas av sötpotatis, fullkornspasta istället för snabbpasta och så vidare.

Långsiktighet är nyckeln

GI-metoden är inte till för de som snabbt och tillfälligt vill gå ned i vikt utan att gå över till GI-metoden innebär att man gör ett val som innebär att man förändrar en del av sin livsstil. Det är början på ett sundare, hälsosammare och kanske lättare liv där resultaten kommer att visa sig på lite längre sikt men i gengäld istället vara bestående.
Det kan vara svårt, åtminstone inledningsvis, att själv i en familj övergå till en GI diet och man bör försöka övertyga de övriga medlemmarna i familjen om att hjälpas åt. Om det inte fungerar så kan man ändå inviga familjen i en GI diet genom att mellan varven tillaga god mat som alla kan äta.

När man äter enligt en GI diet så ska man inte vara hungrig. Man bör dock inte låta det gå för lång tid mellan måltiderna så att sug uppstår utan då kan man äta någon frukt eller bär för att stoppa suget. Man bör stoppa något i magen var fjärde timme under tiden man är vaken, efter 6 timmar finns en risk att kroppen ställer om sig för svält vilket innebär att kroppen börjar lagra fett igen.

Man ska absolut inte äta för lite kolhydrater, detta kan leda till att man mår dåligt men även till viktökning. Man bör äta en väl avvägd mängd kolhydrater varje dag för att både tillgodose kroppens behov av energi men även för att orka mer.

Specialiserade livsmedel

Om man har svårt att hålla sig från vissa godsaker så finns det flera livsmedel som är producerade för GI-metoden, glass, godis, öl, nötter, bakverk men mycket mer finns att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker men även på Internet. Dessa godsaker är ofta lika goda som de onyttigare godsakerna men ibland är det en invänjningsfråga.

Tänk också på att vissa feta och kaloririka livsmedel kan ha väldigt lågt GI-värde och därmed uppfattas som hälsosamma, men vissa fetter och många kalorier får en alltid att gå upp i vikt. Undvik även livsmedel med socker, framförallt läskedrycker. Om suget är starkt kan man ibland dricka light-läsk eller prova på olika proteindrycker.