Allt om GI-metoden

GI-metoden

GI-metoden, Glykemiskt index, är en metod som bygger på att man äter rätt mat för att dels få bra blodvärden i kroppen men även för att gå ned i vikt. GI-metoden togs fram av forskare i Kanada redan år 1981 under ledning av David Jenkins som sökte efter den mest hälsosamma dieten för diabetiker så att de kunde hålla sockervärdet i kroppen på en balanserad nivå.

Förebygga sjukdomar

Ganska snabbt uppdagades att GI-metoden även kunde förebyggde olika sjukdomar som hjärtbesvär och kärlsjukdomar men även att den som följde en diet baserad på GI-metoden också gick ned märkbart i vikt.
GI-metoden går ut på att man intar långsamma kalorier som sakta förbränns vilket innebär att man inte behöver gå och vara hungrig eller känna ett sug mellan måltiderna. Den som tillämpar GI-metoden kan äta sig mätt på god mat och samtidigt gå ned i vikt.

Förändrar livsmedelskartan

Det är i sig själv inget revolutionerande då läkare sedan lång tid tillbaka rekommenderat fiberrik mat, fullkorn, frukt och vissa grönsaker för personer som är överviktiga eller lider av diabetes. Det som däremot är nytt är att det finns en uppsjö av maträtter och livsmedel som har dykt upp och som tilltalar betydligt fler personer idag tack vare GI-metoden.